Gewichtsverlies, vetpercentage verlagen, spiermassa behouden: Hoe werkt het?

Hoe doe je het? Wat is nu van belang wanneer je gewicht wilt verliezen, je vetpercentage wilt verlagen en/of je spiermassa wilt behouden/opbouwen? Wat moet je vooral wel of juist niet doen? Waar moet je op letten? Welke voedingsstoffen zijn hierbij juist van belang?

Wil je afvallen in gewicht? Of is het getalletje van het gewicht minder van belang, maar wil je je lichaamssamenstelling positief beïnvloeden door het vetpercentage te verlagen met behoud/opbouw van spiermassa? Lees dan hieronder verder wat van belang is!

Hoe je het wend of keert, als je wilt afvallen moet je zorgen voor een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans creëer je door minder energie (kcal) binnen te krijgen (via voeding) en meer energie (kcal) te verbranden (door beweging). Wanneer je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbrand dan kom je dus aan of als de energiebalans in evenwicht is dan zal je gewicht stabiel blijven. Wil je afvallen dan is het zaak om gezondere voedingskeuzes te gaan maken en/of meer te gaan bewegen. Het meeste resultaat zal je behalen wanneer je een combinatie van zowel gezonde voeding als voldoende beweging/sport hebt!

Crashen is nóóit verstandig en zal altijd gepaard gaan met het verlies van spiermassa! Je kunt dan gewoonweg je spiermassa niet goed onderhouden. Daarnaast zal je niet voor altijd kunnen blijven crashen. De kans is heel groot dat je daarna terugvalt en vaak weer dubbel zo hard aankomt in gewicht. Zonde! Een dieet heeft zo gezegd altijd een begin en een eind. Zoek daarom altijd naar een duurzaam eetpatroon. Met een duurzaam eetpatroon wordt bedoeld dat je je eetpatroon zo inricht dat het aanpassingen van je leefstijl zijn. Iets wat je blijvend kan hanteren en wat dus onderdeel wordt van jouw nieuwe, gezonde(re) leefpatroon! Zo val je misschien langzamer af, maar wel op een gezonde manier. Je voorziet je lichaam van de belangrijke brandstoffen, bouwstoffen en vitaminen en mineralen. Daarnaast is de kans velen maler groter dat het resultaat blijft behouden!

Hoe zit het nu met afvallen en je spiermassa? Bij het afvallen is het van belang dat de spiermassa blijft behouden of dat je de spiermassa zelfs kan gaan opbouwen. Hoe beter jij je spiermassa zal onderhouden, hoe beter het proces van afvallen of het verlagen van het vetpercentage zal verlopen. Het is belangrijk dat je lichaam de brandstoffen koolhydraten en vetten gaat verbranden. Wanneer je te weinig van deze brandstoffen hebt kan het lichaam ook de eiwitten (de bouwstof voor je spieren) aanspreken als brandstof. Dat wil je natuurlijk voorkomen, want dit zorgt ervoor dat je spiermassa niet goed kan worden onderhouden en af zal nemen! Naast voldoende energie uit brandstoffen is het tevens van belang om voldoende eiwitten binnen te krijgen. De eiwitten zorgen voor het behouden van de spiermassa. Daarnaast stimuleren ze het herstel na een sportactiviteit.

Key message: De hoeveelheid energie in combinatie met een juiste verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten (macronutriënten) zijn van essentieel belang om jouw doelstellingen te kunnen behalen!

Wil je nu weten wat jouw persoonlijke behoefte is? Wil je jouw verhoudingen van macronutriënten in kaart laten brengen? Wij kunnen je daarbij helpen! Als (sport)diëtist zijn we gespecialiseerd in het maken van voedingsadviezen op maat, passend bij jouw persoonlijke behoefte. Jouw persoonlijke behoefte wordt berekend aan de hand van jouw leeftijd, geslacht, lengte, gewicht, beweging en doelstellingen. Daarnaast kijken we specifiek naar de sport/beweegactiviteiten, denk aan type sport, frequentie sportactiviteiten, duur en intensiteit van de sportactiviteiten. Ook hier wordt de hoeveelheid energie en de verhouding van macro’s op afgestemd.

Geïnteresseerd in een individueel (sport)voedingsadvies op maat? Plan een afspraak bij één van onze (sport)diëtisten via de onderstaande contactgegevens.

Onze contactgegevens:
Bel naar 0532032143
App naar 0623026761
Mail naar info@voedingconditie.nl
Klik hier om je rechtstreeks aan te melden via het aanmeldformulier.

Nog vragen? Neem dan ook vrijblijvend contact op via info@voedingconditie.nl.

Deel dit artikel...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email