Hoe zit het met HMB?

Deze blog is geschreven en gepubliceerd voor I am a Foodie   op deze website vind je nog tal van andere interessante blogs, boekreviews, recepten en meer!
In oktober 2017 hebben we Eet als een atleet gelanceerd. Eet als een atleet is een boek geworden met 192 pagina’s, maar we hadden genoeg tekst en inspiratie om 3 boeken te schrijven of om een super-de-super dik boek te maken. Schrijven=schrappen, en ook wij ontkwamen hier niet aan. De eerste versie van het manuscript bevatte ruim 80.000 woorden terwijl we van te voren zo’n 35.000-40.000 hadden begroot. Tsja, vervolgens hebben wij dagenlang gediscussieerd welke teksten we zouden willen behouden of herschrijven en is het ons gelukt om ruim 30.000 woorden te schrappen. Maar uiteraard hebben we deze teksten bewaard om ze alsnog met je te delen in deze rubriek ‘wat Eet als een atleet niet heeft gehaald’

Aminozuren

Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB), een hele mond vol, is een onderdeel van het essentiële aminozuur leucine (1). Leucine op z´n beurt is weer het belangrijkste onderdeel van de BCAA´s; de afkorting voor Brand Chained Amino Acids. Naast leucine zijn iso-leucine en valine de andere twee aminozuren die de BCAA’s vormen. Deze groep met een specifieke vorm van aminozuren zijn voor de sporter mega interessant. Ze zijn namelijk goed voor je spieropbouw en als je hier onvoldoende van binnenkrijgt zal je herstel en spieropbouw minder optimaal verlopen. Gelukkig bevat gemiddelde Nederlandse voeding een grote hoeveelheid eiwitten, waar je deze BCAA’s weer uithaalt. In dierlijke eiwitten (vlees, vis, zuivel, ei) zitten een stukje meer BCAA’s dan in plantaardige eiwitten (bonen, peulvruchten, granen), dus als je (bijna) geen dierlijke eiwitten neemt is het aan te raden veel verschillende soorten plantaardig eiwitten te nuttigen om verschillende aminozuren in de juiste verhouding te laten opnemen door het lichaam (2). Maar nu even terug naar de HMB: omdat leucine de belangrijkste BCAA is, en HMB hier weer een metaboliet (een product dat vrij komt bij de afbraak van leucine) van is, zou dit kunnen bijdragen aan het herstel in situaties waar veel spierafbraak ontstaat (1).

Lees verder