Snack gezond – winter

Vind jij het ook zo lastig om in de winter iets warms te kiezen, dat toch niet teveel calorieën levert?

Deze snack bevat maar circa 120 kcal:

Ingrediënten:

Appel

Rozijnen

Gemengde ongezouten noten

Kaneel en naar keuze gemberpoeder

Als je een zoete kauw bent: een drupje honing, suiker of zoetstof.

Neem een appel en verwijder het klokhuis met een appelboor. Vul de holte met een mix van rozijnen met enkele ongezouten noten, kaneel en een snufje gember. Naar keuze nog een drupje honing erdoor. Bestrooi de buitenkant van de appel nog met een snufje kaneel en pak de appel in zilverfolie. Circa 30min op 230graden in de oven en smullen maar!

Koolhydraten voor de sporter

Voor de website www.iamafoodie.nl schreef Titia deze blog over koolhydraten voor de sporter. Op deze website vind je nog een tal van andere tips, recepten en blogs voor wetenschappelijke informatie op een leuke manier!

Waar zitten koolhydraten in?

Voeding kun je indelen in verschillende categorieën: vetten, eiwitten en koolhydraten. Allen leveren energie, aangegeven in calorieën of Joules. 1 kilocalorieën (kcal) = 4,2 kiloJoules (kJ). 1 gram vet levert 9 kcal/37 kJ en 1 gram eiwit of 1 gram koolhydraten levert 4 kcal/ 17kJ (1). Vetten zijn met name te vinden in boter, olie, avocado, noten en vette vlees, vis en zuivel soorten. Eiwitten vind je met name in ei, zuivel, vlees en vis. Koolhydraten zitten met name in fruit, granen: dus ook brood, roggebrood e.d., pasta, rijst, aardappelen en suikerrijke producten als frisdrank en snoep.

Lees verder